Ben je als zelfstandige aan de slag gegaan in je vakgebied? Dan is het natuurlijk de kunst om op te vallen tussen de rest. Het is belangrijk om te kijken naar de verschillende mogelijkheden die er zijn. Hoe kan je origineel zijn en gemakkelijk aan opdrachten komen tussen al die andere ZZP'ers? Dat is waarschijnlijk de vraag die jij ook hebt en daarom hebben wij een aantal handige tips en tricks op een rijtje gezet.
Wie ben jij?
Wanneer u begint met het bouwen van uw persoonlijke merk, moet u opschrijven wat u te bieden heeft, of wat uw capaciteiten zijn. Dit is zowel inhoudelijk: je opleiding, werkervaring, diploma's en certificaten, etc. Ook je vaardigheden, je manier van werken en je sterke punten: ben je een teamspeler, ben je goed in organiseren, ben je in staat om een project uit te voeren? leiding enz. Ook als freelancer is een belangrijk onderdeel van je merk natuurlijk je mensen: wat zijn je ambities en wat is je persoonlijkheid (indien relevant). Maar ook uw persoonlijke mening en visie op uw vakgebied kan er een onderdeel van zijn. Er bestaat geen twijfel over de tijd die je in de bovenstaande oefeningen moet steken, en vooral eerlijk zijn. Schrijf jezelf geen kwaliteiten toe die je zou willen hebben, maar die je eigenlijk niet hebt.
Maak gebruik van platformen
Vind je het lastig om aan opdrachten te komen? Dan is het slim om gebruik te maken van de verschillende platformen die er zijn. Een freelance platform brengt opdrachtgevers en ZZP'ers bij elkaar. Het is belangrijk dat je goed weet van jezelf wat je te bieden hebt. Welke dingen ben je echt goed in en waar kan jij je waarde toevoegen? Vaak weet iedereen dat wel van zichzelf maar vinden ze het lastig om dit ook daadwerkelijk onder woorden te brengen. ZZP opdrachten in de zakelijke dienstverlening zijn gemakkelijk online te vinden.
Je eigen website
Het is gemakkelijk om jezelf in de markt te zetten wanneer je een eigen website hebt. Een website waarmee je aan potentiële opdrachtgevers kan laten zien wie je bent en wat je kan toevoegen aan een bedrijf. Natuurlijk is je vakgebied belangrijk, wat zijn je skills? Maar daarnaast kijkt een opdrachtgever ook naar je verschillende comptenties, welke waarde heb je nog meer naast je vak-skills. Met deze skills kan je namelijk nog meer waarde toevoegen. Hoe meer je te bieden hebt, hoe hoger je uurtarief hoe meer bedrijven aan jou hebben.